The Australian Financial Review
www.afr.com e Friday 15 July 2011

Relview 5

A cosy pact falls apart

Lance Price says the deal between
Murdoch and politicians is finished

he sight of Rupert

Murdoch being pursued

around London by an

aggressive media pack

demanding answers is rich
with irony. Tight-lipped and
uncomfortable, he has struggled to
manage more than a gruff “no
comment” as he watched his power
ebb away.

Bringing down the over-mighty
and the arrogant is one of the
trademarks of Murdoch-style
journalism. The list of ministerial
careers ruined and the reputations
of public figures trashed is a long
one. This week he has discovered
just how it feels to be on the
receiving end.

Murdoch has never been a
popular figure in Britain, but only a
very vocal minority have cared
enough to loathe him. His papers
certainly have been popular. The
tabloid Sun and News of the World
have outsold their rivals for decades.
Now the “News of the Screws” as it
became known has gone and
The Sun is damaged goods as well.

Murdoch himself is widely seen to
embody the sins of his newspapers
and he is not enjoying the
experience.

To appreciate the extent of his fall
from grace we should remember how
much clout this man — Australian
born, now a citizen of the United
States — has had in Britain.

A decade ago I worked inside
10 Downing Street for the recently-
elected Prime Minister Tony Blair.
After what I saw and heard
I described Rupert Murdoch as
being like “the 24th member of the
cabinet”. It seemed to me his views
carried more weight with Blair than
those of most of the ministers who
sat around the cabinet table.

Before joining Blair’s staff I had
been a journalist myself for many
years, so I wasn’t naive. I knew all
prime ministers had their favourites
in the media. People in power always
do. But Murdoch and his editors
were more than just favourites at
court. If anything, it was the elected
Prime Minister who seemed to be
paying court to him.

Soon after starting work behind
the famous black door I was told by
somebody in the know that “we’ve
promised News International we
won’t make any changes to our
Europe policy without talking to
them”. Had that been known
publicly we would have been accused
of handing something close to a veto
over a key aspect of government
policy to an unelected foreigner.

It was part of a deal done off the
coast of Queensland as long ago
as 1995. Blair, then leader of the
opposition, had flown all the way to
Hamilton Island to address
executives of Murdoch’s News
Corporation parent company.
Before he got there Blair received
some telling advice from Paul
Keating, then in power himself.
Murdoch, he said, was “a big, bad
bastard and the only way you can
deal with him is to make sure he

thinks you can be a big, bad bastard
too”. If you succeeded in that, said
Keating, “you can do deals with
him, without ever saying a deal is
done”.

And that’s what happened. Blair
and his team returned to Britain
convinced that if they left Murdoch
free to pursue his business interests
in Britain without interference then
he would swing his best-selling titles
behind Blair.

In 1997 Blair did become prime
minister. And while he would have
won — and won big — with or
without Murdoch’s help, he was
grateful to the tycoon nonetheless.
At that point Rupert Murdoch was
at the very peak of his power and
influence.

Today he is at his lowest ebb. He
thought he could have prime
ministers dancing to his tune, no
matter what party they came from.
Blair wasn’t the first and nor was he
the last. Margaret Thatcher had
skirted round the rules to allow him
to purchase The Times and The
Sunday Times. She, too, had been
rewarded with editorial support.

Prime Minister David Cameron,
who this week announced a judicial
inquiry into the abuses at News
International, started his
premiership with every sign of
cosying up to Murdoch in the same
time-honoured fashion. He changed
his tune only very recently when
public opinion, outraged by what
had been going on at the News of
the World, forced his hand.

Shortly after he took office,
Cameron was asked about my own
comments on Murdoch’s power. “I
don’t particularly notice the
presence of a 24th person round the
cabinet table,” he said. It was a
misleading answer. His then
communications director, Andy
Coulson, was a former editor of the
News of the World who had resigned
from that job over earlier phone
hacking allegations. Moreover,
Rebekah Wade, chief executive of
News International, was a personal
friend of Cameron’s.

““He thought he could
have prime ministers
dancing to his tune”

The morning after Cameron
became Prime Minister, Rupert
Murdoch himself was seen slipping
out the back door of Downing
Street. The press office refused to
say what his visit had been about. It
was hard to escape the conclusion
that for News International it was
business as usual.

I may be a Labour man myself,
but this isn’t a party political issue.
In fact I believe Cameron’s own
instinct was to do things differently.
He’d seen the way the governments
of both Tony Blair and Gordon
Brown kow-towed to News
International and he didn’t like it.
He’d criticised the spin and the

Rupert Murdoch may back winners, but Lance Price argues that

he does not have the power to create them.

special favours to Murdoch’s
journalists and wanted his own
press operation to be much more
straightforward. This week he told
the House of Commons that my
book revealing the extent of
Murdoch’s influence had been one
of the most depressing he’d ever
read.

But the truth is that as leader of
the opposition he had lost his nerve.
The reason he has been on the back
foot politically all this week is that
he failed to distance himself from
Murdoch when he should have done
and he knows it.

When he own ratings failed to
take off as he’d hoped, he was
persuaded that he needed News
International’s support after all.

He didn’t have to fly all the way to
Queensland to let it be known he
was ready to deal. There was no
paper trail. The forthcoming inquiry
won’t uncover any emails. There
weren’t even any mobile phone
messages for somebody else to hack
into. That’s not how it’s done.

Signals were sent out and discreet
approaches made. As a consequence
the News International titles swung
dramatically behind the Tories two
years ago. All the most supportive
headlines during the last election
campaign were in Murdoch-owned
papers. Gordon Brown is convinced
to this day that he would still be

Photo: REUTERS

prime minister if Murdoch hadn’t
turned against him.

I think he’s wrong. Brown would
have lost anyway, just as Blair would
have won in 1997. The media
generally, and Murdoch in
particular, don’t have the power so
many politicians think they do.
They don’t change the weather but
they can see which way the wind is
blowing. Murdoch made a hard-
headed decision in his own
commercial interests. He backs
winners, he doesn’t create them.

Men like Tony Blair, Gordon
Brown and David Cameron have
made him appear more powerful
than he really is. Why? Because they
feared he might understand public
opinion better than they did or that
he might be able to shift it more
easily than he really could. As they
couldn’t be certain how much
difference he could make to their
fortunes, they didn’t dare disbelieve
in his power just in case it was true.

The relationship was unhealthy
because it was fundamentally
undemocratic. Murdoch, elected by
nobody, didn’t have to give away
anything, but elected governments
did make concessions. They were
rarely about matters of high policy.
The only issue Murdoch cares
enough about to flex his muscles
over is Europe. He is a businessman,
first, second and last.

It’s another irony that the two
things he wanted most from
Cameron were a lighter touch to
media regulation and a clear run for
his proposed takeover of the rest of
the BSkyB satellite network. In both
cases, thanks to the outrageous
behaviour of his own journalists,
exactly the opposite has happened.

It is not just Murdoch’s fortunes
that have been transformed in the
past week. The unhealthy
relationship between politicians and
the media will never be the same
again. Cameron has already said
there should be no more secret
meetings. Late in the day he has
spoken out in favour of the kind of
transparency that some of us have
been demanding for a long time.

In the short term editors and
proprietors, not just in Britain but
around the world, will be chastened
by what has happened. And in the
longer term it is for them to restore
the reputation of their profession.
State regulation is not the answer. If
those in power were to use the
public’s outrage to shackle the press
and make it harder for journalists to
hold governments to account, that
would serve only to make a bad
situation worse.

Editors have to learn that there is
a high price to be paid for illegality
and unethical behaviour. Most will
have received that message by now,
although it may take a tougher
regulatory regime to make sure they
don’t forget. Higher fines for
breaking the agreed codes of
conduct will be a start.

Nobody wants a chastened or
frightened media, but we do deserve
a more responsible one. And greater
transparency is key to that.
Newspapers love to name and shame
but they don’t like it when they are
on the receiving end. The internet is
already proving useful in exposing
journalistic as well as political
malpractice.

The American commentator
HL Mencken famously said the
relationship between a journalist
and a politician should be like that
between a dog and a lamppost. He
didn’t say which was supposed to be
which. But defenders of press
freedom need not be alarmed.
Journalists should be free to get on
with their jobs, as long as they do it
within the bounds of responsibility.
And prime ministers should be free
to get on with what they were elected
to do without feeling beholden to
any proprietor, however extensive
his media empire.

Transparency is no threat to
either profession. After all, the
relationship between a dog and a
lamp post is the same whether the
lamp is lit or not.

Lance Price is a former media adviser
at 10 Downing Street and author of
Where Power Lies, Prime Ministers v the
Media, Simon & Schuster, 2009, and
The Spin Doctor’s Diary, Hodder and
Stoughton, 2005.

www.lanceprice.co.uk



